Delo, 12.02.2010 Ocena Fotografska razstava Subtilna angairanost Orna Lutski: Flags/The Travel Fotogalerija Stolp Maribor 3. 2. - 27. 2. 2010 »Dol s Sredozemljem«. Taken napis je na političnem shodu, ki ga je v 30. letih prejnega stoletja pripravilo nadrealistično gibanje, nosil panski slikar Juan Mirף in s tem navidez povsem benignim sloganom poel vsesploen posmeh svojih ultra radikalnih kolegov na čelu z Andrejem Bretonom. »e mogoče, da so vai slogani na prvi pogled velik bolj udarni, vendar v resnici ni noben bolj nihilističen in prevratniki od odrekanja mitu Sredozemlja kot temelja evropske civilizacije«, je povsem mirno Mirף zavrnil cinične pripombe. Arhetip Sredozemlja seveda e obstaja, odraa se tudi v tevilnih aktualnih delih od Mediteranskega brevirja Predraga Matvejeviča do del Orhana Pamuka in Juana Beneta, vendar se je v sploni percepciji razkrojil; s seljenjem in v zadnjih desetletjih s popolno razpritvijo kulturnih centrov na globalni ravni je tako od izjemnega kulturno-zgodovinskega fenomena ostal predvsem le e geografski pojem, ki funkcionira predvsem v turističnem smislu in ne več kot edinstveni skupni duhovni prostor. Vendar so nekateri e kako zainteresirani za obuditev oziroma reafirmacijo tega prostora; to so zagotovo Izraelci, ujeti v klavstrofobično mejatvo s sovranimi sosedi, prav Sredozemlje pa se zdi edini realni geopolitični in kulturni okvir, s katerim bi se lahko vsaj deloma ublaila ta neznosna avtarkija in izoliranost. Izraelska umetnica Orna Lutski se zadeve loteva na nekoliko nenavaden način in sicer z izpostavljanjem nacionalnih zastav sredozemskih drav. Zastave, eden temeljnih atributov nacionalne in/ali dravne suverenosti, e zdaleč niso preseen simbol, takoimenovana globalizacija na tem področju ni povzročila skoraj nobene erozije nacionalnih čustev, pravzaprav jih je v določeni meri celo stopnjevala. Vendar pri Lutski seveda ne gre za preprosto transkripcijo tovrstnih fenomenov, pojem nacionalnega ji slui predvsem kot poudarjanje določenih specifik, ki so lahko bodisi nosilci pozitivnih ali negativnih dogajanj, vsekakor pa so in bodo ostale dejstvo tudi v prihodnjih desetletjih in stoletjih. Izrazito simbolično noto kompozicijam dajejo enske roke, ki naj bi zastavo »osvobodile moke nadvlade in jo konceptualno in likovno zaupa enskam«. Roke, kot univerzalen simbol humanizma, karakternih potez posameznika, njegovih mističnih moči, usode in moči spreminjanja te usode, pa vse tja do magičnih razsenosti dlani in predvsem petih prstov v večini svetovnih mitologij in religij, te preproste mizanscene pa Lutskijeva garnira z dodatnimi elementi, ki nakazujejo izkunjo ensk v posameznih dravah v preteklosti in danes. To je realizirano na preprost, občutljiv, subtilen in neen, pa vendarle povsem nepatetičen način, roke so dovolj individualizirane, da ne prehajajo v amorfen abstraktni univerzalni simbol, kar skupaj z naravo medija - fotografije so natisnjene na platno - daje vsebinsko dovolj relevantno in formalno dovolj monumentalno podobo projektu. Orna Lutski, sicer univerzalna umetnica, ki se ob fotografiji ukvarja tudi s slikarstvom, kiparstvom in velikimi prostorskimi projekti, ostaja tako tudi v teh delih zvesta svojemu drubenopolitičnemu angamaju, vendar je dovolj avtentična, da ne podlee praznemu aktivizmu. Simpatično.
Peter Rak |